Вядома, што самыя трывалыя звычкі (карысныя і шкодныя) фармуюцца ў дзяцінстве. Дзіця лёгка ўспрымае пэўную паслядоўнасць дзеянняў, але вельмі цяжка асвойвае змены ў ёй. Менавіта таму ў яслях-садзе выхавацелямі дашкольнай адукацыі асаблівая ўвага надаецца фарміраванню культуры харчавання выхаванцаў. Дадзеная праца ажыццяўляецца з улікам узроставых асаблівасцяў дзяцей. Пры гэтым актыўна выкарыстоўваюцца гульнявыя метады і прыёмы (дзеці атрымліваюць новыя ўяўленні ў гульні, прайграюць пэўныя сітуацыі, навучаюць цацкі, герояў гульні правілах паводзін за сталом і інш.), а таксама мастацкае слова (вершы, пацешкі, загадкі, прыказкі і прымаўкі аб прадуктах харчавання, іх карысці, правілах паводзін за сталом). У выхаванні навыкаў апора ідзе і на добры прыклад саміх дзяцей (правільнае карыстанне сталовымі прыборамі, сурвэткай, пасадка (захаванне правільнай паставы) за сталом). Вялікае значэнне мае напамін, паказ і паўтарэнне пэўных дзеянняў.
У вучэбнай праграме дашкольнай адукацыі пазначаныя асноўныя напрамкі работы з выхаванцамі па фарміраванні культуры харчавання ў кожнай узроставай групе (з паступовым ускладненнем).
Выхаванцы першай малодшай групы (ад 2 да 3 гадоў) прывучаюцца да здаровага харчавання, у іх фармуюцца наступныя навыкі: не спяшаючыся перажоўваць ежу, глынаць, трымаць кубак і піць з яе; правільна і самастойна карыстацца сталовымі прыборамі (сталовай і чайнай лыжкамі, відэльцам, сурвэткай); выконваць элементарныя даручэнні (пасля ежы адносіць сталовыя прыборы, хлебніцы, сурвэтніцы на раздатачны стол).
У выхаванцаў другой малодшай групы (ад 3 да 4 гадоў) фармуюцца першасныя ўяўленні аб карыснасці ежы і пэўныя ўменні: спакойна садзіцца за стол і выходзіць з-за яго; ёсць акуратна; не размаўляць, не прожевав і ня праглынуўшы ежу; карыстацца сурвэткай, дзякаваць пасля ежы. Ўдасканальваюцца навыкі правільнага карыстання сталовай і чайнай лыжкай, відэльцам.
Выхаванцы сярэдняй групы (ад 4 да 5 гадоў) атрымліваюць першасныя ўяўленні аб прафілактыцы захворванняў страўнікава-кішачнага гасцінца, карыснасці прадуктаў харчавання, сервіроўцы стала, прыняцці ежы толькі ў устаноўленых месцах (пра тое, што нельга есці ў транспарце, падчас прагулкі на вуліцы).
Выхаванцы старэйшай групы (ад 5 да 7 гадоў) знаёмяцца са значэннем рацыянальнага харчавання для здароўя чалавека. У іх фармуюцца новыя і замацоўваюцца атрыманыя раней ўяўленні аб правілах сервіроўкі стала, карыстання сталовымі прыборамі; паводзін за сталом (не крычаць, не гаварыць з набітым ротам, не класці локці на стол, захоўваць правільную выправу). Навучаюцца паважліваму стаўленню да працы кухары, мамы і іншых дарослых па падрыхтоўцы ежы, да хлеба як аснове рацыёну чалавека і прадукту цяжкай працы многіх людзей. Замацоўваюцца навыкі дзякаваць дарослых за прыгатаваныя стравы, а таксама ўменні: карыстацца сталовымі прыборамі; сумесна з дарослым выбіраць карысныя для здароўя прадукты, дапамагаць рыхтаваць стравы з іх.
Асаблівая ўвага надаецца культуры харчавання, звязанай непасрэдна з прыёмам ежы: не спяшацца, не хапаць гарачую ежу, браць ежу маленькімі кавалачкамі, старанна перажоўваць, не адцягвацца падчас прыёму ежы, не нахіляць талерку з першай стравай, садавіна з кампоту есці дэсертнай лыжкай, костачкі сплевывать акуратна ў лыжку, хлеб адломліваць маленькімі кавалачкамі, але не крышыць.
Усе выхаванцы вучацца садзіцца за стол ахайнымі, прычасанымі і з вымытымі рукамі. Выхавацелямі дашкольнай адукацыі сістэматычна звяртаецца ўвага на захаванне правільнай паставы дзяцей падчас прыёму ежы, правільнае выкарыстанне сталовых прыбораў, уменне дзякаваць дарослых пасля ежы.
Засваенне вышэйпералічаных навыкаў звязана з этычным развіццём выхаванцаў.
Сваю працу па гэтым кірунку трэба будаваць згодна з асноўным прынцыпам арганізацыі рацыянальнага харчавання дашкольнікаў:
* строгае выкананне распарадку дня: часу і інтэрвалаў паміж прыёмамі ежы
* выкананне ўмоў прыёму ежы і кіраваў паводзін дзіцяці падчас ежы;
* ажыццяўленне пераемнасці ў арганізацыі харчавання ў дашкольнай установе і дома.
Як дапамагчы дзецям набыць упэўненасць і здольнасць годна паводзіць сябе ў разнастайных сітуацыях прыёму ежы і пры гэтым адчуць падтрымку педагогаў, убачыць жаданне дзяцей прытрымлівацца правілах, ды і самім атрымліваць радасць ад поспехаў у гэтай працы?
Правільна гучыць народная мудрасць ” самы гучны барабан застаецца бязгучным, калі ў яго не ўдараюць, самы разумны чалавек застаецца невукам, калі яго не навучаюць». Неабходна фарміраваць у дзяцей паняцці правільнага харчавання, здаровага ладу жыцця праз усе рэжымныя працэсы, усе віды дзіцячай дзейнасці.
Падрыхтоўка памяшкання
Абавязковай умовай правядзення працэсу харчавання з’яўляюцца: чыстае, праветранае памяшканне ў адпаведнасці з санітарнымі нормамі. Правільны падбор і расстаноўка мэблі ў адпаведнасці узростам і ростам дзяцей. Сталы і крэслы павінны адпавядаць росту дзяцей, з тым, каб ногі мелі апору, а рукамі, сагнутымі ў локцях, дзеці маглі б, не падымаючы плячэй, свабодна дзейнічаць прыборамі. За сталом не павінна быць цесна, інакш нязручнае становішча можа выклікаць у дзяцей раздражненне, канфлікты паміж якія сядзяць побач. Стварэнне спакойнай абстаноўкі, адсутнасць шуму, мітуслівых рухаў дарослых і дзяцей. Дзеці падчас ежы не павінны адчуваць сябе напружана, дамагацца ад іх поўнага маўчання нічым не апраўдана. Цалкам дапушчальна, каб яны размаўлялі адзін з адным у сувязі з працэсам харчавання. Але гэта не значыць, што можна дапусціць залішні шум, балбатлівасць, якія парушаюць агульны парадак і спакой. Не трэба дапускаць, каб прыём ежы ператварыўся ў поле бітвы за добрыя манеры дзяцей. Добрыя манеры набываюцца шляхам шматразовых практыкаванняў. Можна выкарыстоўваць музычнае суправаджэнне.
Сервіроўка стала
Сталы накрываюцца абрусам або сурвэткай пад кожны прыбор, выкарыстоўваюцца элементы ўпрыгожвання стала, улічваюцца прынцыпы каляровага афармлення. Прыбрана накрыты стол, як вядома не толькі цешыць вока, але і спрыяе добраму настрою і добрым узаемаадносінам паміж выхаванцамі.